First Week - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Kollee - WaarBenJij.nu First Week - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Kollee - WaarBenJij.nu

First Week

Door: Tom Kollée

Blijf op de hoogte en volg Tom

30 Augustus 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Dames en Heren. Gaat u er maar eens lekker voor zitten. Schenk een kopje koffie in, of misschien wel een alcoholische versnapering. Ik heb een aantal dingen voor jullie geschreven over mijn bevindingen tot nu toe.

Dinsdag de 26ste was eigenlijk de eerste dag die ik volledig mocht meemaken in het bruisende Seoul. Er stonden wat oriënterende dingen op het programma zoals het verplichte introductie praatje van een of andere directeur etc. Helemaal prima, maar na een uurtje was het voor mij ook wel weer goed geweest. Toch moesten we s’middags weer terug komen voor een introductie over allerlei verschillende groepen waarbij je je eventueel aan zou kunnen sluiten. De middag werd gepresenteerd door een Koreaanse jongen en een Koreaans meisje. Ik had het idee dat deze zorgvuldig zijn uitgekozen door Yonsei om de universiteit zo modern en hip mogelijk over te laten komen. Na het uitmuntende en uitermate succesvolle spelletje ‘Rock, Paper, Scizzors’, waar men met 900 man tegen 1 iemand probeerde te spelen (....), werd de Seoul Nighttour geïntroduceerd. Op de foto hieronder zie je wat er exact gaat gebeuren. Het klonk wel tof om te doen dus we hebben ons met de gehele ‘Dutch Squad’ ingeschreven en we zullen het gaan beleven vrijdag.

Woensdag de 27ste, de course registration dag. Na mijn gefaalde eerste poging (lees : ik lag nog lekker te slapen), ging ik het weer vrolijk opnieuw proberen. Vijf vakken moet ik hier eigenlijk volgen die ik terug kan laten zetten door Tilburg University voor 30 ECTS. Dit zijn studiepunten voor de leken onder ons. Het systeem is geweldig, uhhh not. Het is een beetje zoals online tickets proberen te kopen voor een concert/festival waarvan je weet dat het binnen no time uitverkocht is. Dit was dus ook het geval. Om exact 10 AM Koreaanse Tijd klikte ik op mijn eerste vak Entrepreneurship and Strategy. Tevergeefs, het vak zat al vol.. Er waren namelijk 15 plekken, waar er belangstelling was door 80 studenten. De paniek sloeg lichtelijk toe kan ik u vertellen dames en heren. Na wat random te hebben geklikt resulteerde dit uiteindelijk in twee vakken waarvan ik zeker weet dat ik ze kan gaan volgen; ‘Management Science’ & ‘International Business Environment’. Meteen nadat de deadline was afgelopen heb ik wat gemaild. Het komt er op neer dat ik volgende week leraren moet gaan benaderen en hopen dat minstens 2 mij binnen willen laten. We gaan het zien. Na de course registration zijn we met een groep naar City Hall gegaan. We hadden niet echt een plan, dus we zijn gewoon de metro ingestapt en ergens random weer uitgestapt. Which turned out pretty well. Toevallig passeerden we een oud paleizen complex waar elke laatste woensdag van de maand gratis entree was, dus we hebben daar een hele tijd rond gelopen. Als het lukt zal ik wat fotos proberen bij te voegen.

Donderdag hadden we het geweldige plan om naar Gangnam te gaan. Het schijnt een van de meest hippe plekken te zijn van Seoul, maar we hebben het niet echt mogen mee maken helaas. Er was een metrostation dat midden in het centrum lag, maar we besloten om 4/5 metrohaltes eerder uit te stappen, want ja, ‘zo zie je nog eens wat’. Nou ik kan jullie vertellen dat we veel gezien hebben, maar niet wat we zochten. Het was een vrij lange zoektocht (lees zes uur).. We zijn wel de Samsung D’Light store gepasseerd. Dit is een flagship store van samsung waar ze allemaal nieuwe moderne technieken laten zien en waar je ook dingen kunt proberen etc. We kwamen uiteindelijk uit bij de Han River precies rond zonsondergang, dus daar heb ik een paar mooie plaatjes van kunnen schieten. Na het wandeltochtje zijn we gaan eten bij een of ander Koreaans restaurant, wat echt heel lekker was. Koreanen houden van ‘fried chicken’ en dat was dan ook wat ik daar gegeten heb. Het was misschien wel beter of net zo lekker dan de befaamde ‘Canarische Kip’ op Tenerife die ik, lang geleden, met pap en mam heb gegeten. Donderdagavond was er een introductiefeestje voor alle exchange studenten in Club Move in Itaewon. Waar het feestje de dag ervoor in Bar Fly wel echt geslaagd was, was het deze keer echt minder. Kort door de bocht: er waren te veel mensen en te weinig plek. We hebben ons ergens anders prima vermaakt en de eerste ‘all-nighter’ was een feit, ik lag om 0700 AM in bed...

De vrijdag werd dus redelijk improductief, maar s’avonds hadden we de geweldige Seoul Nighttour... Het begon er goed. We gingen met een bus richting de Seoul N-Tower, waar we ergens een traditionele Koreaanse maaltijd kregen; Kimbap. Ik kan het denk ik het beste uitleggen als een kom met rijst waar je allemaal groente en wat saus aan toe moet voegen, smaakte erg lekker. Ik zat aan een tafel met drie Nederlanders die ik al kende en drie Koreanen. Soms is het een beetje lastig om te communiceren, omdat het Engels niveau niet echt top is. Maar met een beetje handen en voeten werk kom je er wel. Na de maaltijd gingen we naar de Han River om daar een fonteinenshow te gaan bekijken. We gingen met de hele groep die mee was op de tour bij elkaar zitten, en pakten er een biertje bij. De show was denk ik, 3 á 4 minuten onderweg toen de eerste regendruppels na beneden kwamen. Geen probleem zou je denken, want we zijn immers niet van suiker... Maar wat er de volgende 10 minuten gebeurde was echt ongelofelijk. Het begon te regen echt, zo intens hard, zoiets had ik echt nog nooit gezien. Het was echt een tropische bui tot de macht 10. Eerst konden we nog schuilen onder de brug, maar het begon ook nog eens zo hard te waaien dat je, ongeacht waar je stond, helemaal nat werd. De bus stond ongeveer 250 meter verder op geparkeerd, dus iedereen probeerde zo snel mogelijk naar de bus te komen. Het had niet echt meer uitgemaakt, want iedereen was echt helemaal doorweekt. Gelukkig hebben mijn telefoon en camera het ternauwernood overleefd, dus ik ga zo snel mogelijk ergens een klein waterdicht tasje kopen. De tour werd dus afgelast omdat het weer zo slecht was. Het Koreaanse meisje dat de tour leidde zei dat dit een van de ergste stormen was die ze ooit had mee gemaakt. Het schijnt ook op het nieuws te zijn geweest hier in Zuid-Korea, blijkbaar stond een deel van de stad onder water. Helaas wel een beetje zonde geld, want we kregen maar een ‘refund’ van 10000 Won terwijl we er 40000 voor hadden
betaald. Shit happens..

Inmiddels is onze stamkroeg ‘Mike’s Cabin’ al een bekende kroeg geworden hier op Yonsei. Iedereen die we tegen komen vertellen we over deze kroeg en men herkent ons al als ‘The Mike’s Cabin Crew’ haha.

Het is nu bijna een week sinds ik ben vertrokken en ik kan nu al zeggen dat de tijd voorbij vliegt. En dan ben ik nog niet eens begonnen met colleges. Komende maandag gaat het beginnen en ik denk dat het toch wel redelijk pittig gaat worden. Ik heb al met veel studenten gesproken, en iedereen is echt heel ambitieus etc. De school staat goed aangeschreven, dus het zal geen ‘ride in the park’ worden.

Met mijzelf gaat het prima. Het aanpassen is eigenlijk vlekkeloos gegaan en tot nu toe is er een chille groep gevormd waarmee we dagelijks dingen doen. Lastig is het soms en zal het ook zeker blijven dat ik mijn lieve vriendinnetje moet missen, maar ook daarin zullen we onze draai in gaan vinden. Vanmiddag gaan we Hongdae in, dus eens kijken wat daar weer te beleven valt!

Het is inmiddels een vrij groot verhaal geworden zie ik haha. Ik probeer van elke dag wat verhalen te verzamelen die ik kan verwerken tot een blogje 1 keertje per week. Ik merk dat ik het echt leuk vind om deze blogjes te schrijven, een soort persoonijk dagboek. Sorry als ik er wat spelfouten in zitten of wat wazige taalconstructies, maar ik heb niet echt de tijd om het stuk helemaal te perfectioneren elke keer :P. Ik zie dat mijn vorige blog meer dan 150x gelezen is, wat echt heel cool is! Keep sharing, and spread the word.

Ik schijf jullie snel weer,
Tom


(ps. vergeet niet te klikken op foto's)!

  • 30 Augustus 2014 - 09:31

    Truus En Jac.:

    Tom het verslag heb je prachtig gefixed. Zoals gevraagd worden we op deze manier prima op de hoogte gehouden. De wazigheid valt reuze mee! We duimen dat je volgende week succes bij de teachers hebt. Wellicht staan ze te vechten om je toe te late en is de lastige toelating alleen maar show. Who knows!!Go with the flow, in de voetsporen van Guus!

  • 30 Augustus 2014 - 11:29

    Sanni:

    Wauw Tommie, Geniet ervan! Het klinkt super x

  • 30 Augustus 2014 - 12:18

    Thijs:

    Popie-bloggie ben je begonnen Tom. Mooi verslag van je "vakantie". Je eerste 2 scores zijn binnen. ff geduld en de rest lukt vast ook. Hopelijk beginnen woensdag de colleges pas. Dat gaat het pas weer gieten. Tot dan heb je 30 graden en droogte (bron: Weeronline).
    Het stuk proza dat je ons voorschotelt bekt lekker en smaakt naar meer. Tot volgende week dus!
    Geniet nog even van de vrije tijd. In deze, op één na grootste, wereldstad (wist ik tot nu toe niet!) is vast nog veel te zien en te beleven (ook buiten de "Bierhalle" en Mike's Cabin...)
    Hou je haaks!

    Groeten, Thijs

  • 30 Augustus 2014 - 13:54

    Louis Kollée:

    Ha die Tom,

    Zo te zien in je blog verslag heb je het reuze naar je zin. Als je dit volhoud -deze verslagen- wordt
    het een mooi document waar je later in je leven nog met veel genoegen naar terug kijkt.
    Heb de foto's ook bekeken en sommige gebouwen hebben een geweldige architectuur. Met het
    voedsel zit het ook wel goed als ik de gerechten zo bekijk. Mis nog wel een foto van je kamergenoot
    Will. Tom nog veel plezier deze week voordat de colleges maandag beginnen.

    Veel groeten van L&J

  • 30 Augustus 2014 - 20:33

    Patries:

    Klinktj good Tom! Kiek alweer oet nao dien volgendje
    Verslaag! X

  • 30 Augustus 2014 - 21:32

    Tiny:

    hallo Tom als ik zie wat je allemaal in een week meemaakt ik vind het geweldig heel veel succes groetjes oet OOL.

  • 30 Augustus 2014 - 23:08

    Elly:

    Ha Tommie!

    Ik hub net dien haele verslaag geleaze. Sjiek zek! En leuk det t zo good "klikt"met ein aantal minse. Ge zultj vast veul lol hubbe. Komendje weak ff spannendj! Ich ben benoewdj, mer t zal best waal luekke met de inschrieving...ff get scharmes gebroeke!! Mooije fotoos...lekker eate...op tied get drinke....!! Verheug mich op t volgendje verslaag!

  • 31 Augustus 2014 - 20:54

    Anita:

    Het was weer een geweldig verslag je moest er zeker even voor gaan zitten maar dat is leuk om te doen fijn om te lezen dat jehet zo naar je zin hebt dat is je toch snel gelukt maar ik had ookniet anders verwacht tom probeer het zo vast te houden heb vandaag nog even contact gehad met lonneke het ging goed met haar tom ik zie weer uit naar je volgende verslag .een dikke knuffel anita en jaan

  • 01 September 2014 - 01:33

    Senna:

    Fijn desse het zo noa diene zin hes! Heerlijk om dien verhoale te leaze, vol enthousiasme! Have fun! Liefsxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Exchange Seoul

Minor aan Yonsei University in Zuid-Korea

Recente Reisverslagen:

27 November 2014

Visité!!!

31 Oktober 2014

MIDTERMS

05 Oktober 2014

BLOG

22 September 2014

FC Seoul

13 September 2014

Jeju Islands
Tom

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 7295

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 22 December 2014

Exchange Seoul

Landen bezocht: