FC Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Kollee - WaarBenJij.nu FC Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Kollee - WaarBenJij.nu

FC Seoul

Blijf op de hoogte en volg Tom

22 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Dames en Heren: Goedemorgen, goedemiddag, goedenavond, of misschien wel goedenacht.

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle leuke berichtjes en reacties van de afgelopen tijd! Ik merk dat mijn blog veelvuldig gelezen word. Helemaal te gek, super dat iedereen zo mee leeft en nieuwsgierig is naar alles wat ik hier mag mee maken. Het is tevens ook een goeie motivatie om de blogs te blijven schrijven. Dus hier komt'ie weer hoor; de maandag editie!

Ik moet eerlijk gezegd even diep in mijn geheugen graven om te bedenken wat ik allemaal heb gedaan de afgelopen week haha! Het is in ieder geval erg druk geweest met school. Alles draait op volle toeren nu, en ik moet zeggen dat, mijn vakken althans, behoorlijk veeleisend zijn. Ik heb het dan niet over de moeilijkheidsgraad, maar wel over de hoeveelheid die elke week ingeleverd en gelezen moet worden. In Tilburg is het toch net even wat anders. Vier van de vijf vakken die ik in totaal heb liggen me wel, eentje is er net even iets lastiger. Dit is een vak die veel rekenwerk vraagt en veel nieuwe excel skills die ik tot op heden nog niet heb gehad. Het is wel fijn om z’n vak te volgen aangezien de rest nogal theoretisch is. Voor de afwisseling niet mis dus! Een vak is echt heel interessant; Entrepreneurship and Strategy. We moeten hiervoor een groot eindproject maken (business plan maken). Het mooie van dit vak is dat we gekoppeld worden aan een soort mentor, een echte Koreaanse ondernemer, die ons gaat begeleiden gedurende het project. Op het laatst moeten we naar een groep echte investeerders, waar we ons project moeten pitchen. Echt heel leuk, aangezien dit heel praktijk gericht is, iets wat ik tot op heden in Tilburg vaak heb gemist. Vandaag heb ik ook mijn eerste paper terug gekregen, waar een mooie 8.5 op stond! Een mooi begin dus 

Maar goed, gelukkig is er niet alleen school in dit bruisende Seoul. Ik heb me de afgelopen paar dagen helaas niet helemaal lekker/fit gevoeld dus ik ben helaas een paar keer iets eerder naar huis gegaan. Iets wat niet in de aard van het beestje zit eigenlijk haha, maarja. Momenteel ben ik weer bijna helemaal fit, dus dat haal ik zeker wel in met de rest! De tripjes die we de afgelopen week hebben gemaakt zijn de champions league wedstrijd tussen FC Seoul en Sydney Wanderes en we zijn met een aantal naar Bukchon en Ingsadon geweest.

Om te beginnen met de voetbal wedstrijd, deze was echt helemaal te gek! Niet zo zeer de wedstrijd, maar wel de sfeer die er hing in het vak waar we in stonden. Het stadion was voor 70% leeg denk ik, maar wij kwamen toevallig in het vak van de harde kern terecht. Bijna 90 minuten lang hebben we proberen mee te zingen, de klanken raakten we zuiver, de tekst misschien wat minder.. Supporters waren zo fanatiek, het was echt helemaal top om er tussen te staan. Ik ben gek genoeg nog nooit echt naar een voetbal wedstrijd geweest, op de kraker tussen Fortuna Sittard – VVV Venlo in groep 7 van de Mussenberg na dan.. De returnmatch is komende week in Sydney, en mocht FC Seoul winnen, dan spelen zij de finale van de Aziatische Champions League. Deze wordt, in tegenstelling tot Europa, in twee wedstrijden gespeeld. Dus mochten ze het halen, dan ben ik er in ieder geval zeker weer bij! De wedstrijd was een gelijkspelletje helaas.

Afgelopen zaterdag zijn we naar Bukchon en Ingsadon geweest. Ik kan hier wel een heel uitgebreid verhaal over gaan typen, maar ik denk dat de foto's die ik weer toevoeg aan mijn blog voor zich spreken; de tempels waren erg mooi en de sfeer in Ingsadon was top. S’avonds zijn we naar Hongdae geweest waar er ieder weekend wel iets te beleven is. Hongdae is een beetje het ‘hipster’ wijkje van Seoul. Veel jongeren, veel creativiteit, veel muziek; kortom, veel gezelligheid. Een soort speeltuintje wordt s’avonds omgedoopt tot een sociale ontmoetingsplaats voor allerlei culturen. Je komt er veel mensen tegen, en je kunt letterlijk met iedereen ouwehoeren daar. Voor de rest is Hongdae gewoon een heel levendige wijk met veel live-bars en clubs. Een wijk waar ik de komende tijd zeker vaker naar terug wil gaan. Lonneke en ik hebben een hostel geboekt in deze wijk, dus qua locatie zitten we helemaal goed de week dat zij in Seoul is 

Tevens ben ik ook vorige week mijn Alien Registration Card gaan halen. De Koreaanse regering vindt het blijkbaar niet voldoende dat buitenlanders die langer dan 90 dagen in Zuid-Korea verblijven zich identificeren met hun paspoort (met daarin een geldig visa). Nee hoor, je moet een of andere belachelijke kaart gaan halen, die ook nog eens $30 kost. Niks aan te doen, dus die heb ik afgelopen week ook maar even geregeld. Om 07.45 de metro gepakt, aangezien het een kantoor is waar half Seoul deze kaart moet regelen, of andere zaken omtrent verblijf in Korea. Gelukkig ging dit nog redelijk snel en na 4 uur was ik weer thuis.

Ik ben ook al een paar keer naar het Walker Hill Casino geweest, ja hoor, het blijft toch een zwakte van mij. Iedere vrijdag is er een gratis pokertoernooi waar ik van plan ben om iedere week, indien mogelijk, aan mee te doen. Ik houd toch teveel van het spelletje om het vier maanden links te laten liggen haha. Tot op heden heeft het nog niets opgeleverd, maar dat kan natuurlijk niet lang meer duren (ha-ha). Op de roulette heeft het wel geleid tot een solide winst van $20! Toch weer wat alcoholische versnaperingen voor in het weekend!

Verder weet ik even niet wat nog meer te vermelden valt. Ik ben, op het moment dat ik dit schrijft (23:36 PM), ook behoorlijk moe. De maandagen zijn wel slopend moet ik zeggen. Een vol lesprogramma van 9-19, met nauwelijks ruimte voor een echte pauze. Vanmorgen was het nog vroeger omdat ik met een groepje moet presenteren en we daarom besloten hadden om al om 0800 te meeten om nog even te repeteren.

Wat er de komende week op de planning staat weet ik nog niet precies. Ik wil in ieder geval naar de N 63 Tower om de zonsondergang te bekijken vanaf een van de hoogste punten van de stad, en voor de rest laat ik het weer op me af komen. Verder moet ik helaas weer een flinke stapel schoolwerk afwerken. We zien het wel, just go with the flow, er valt vast wel weer iets te beleven !

Ik wens iedereen een goede week toe & jullie horen weer van mij,

Tom

• 22 September 2014 - 18:25

Miet:

Tom waat chic die blogs van dich,en ich lees det ze al good gewintj bus.gr piet en miet.

• 23 September 2014 - 21:48

Thijs:

Het komt allemaal keigoed met jou in het leven. Zeker weten. Je discipline (werk, plezier, blog) is fenomenaal. Je weet het aangename en het nuttige prachtig te combineren. Uitgekiend vriendje!
    Champions League...wie wil dat niet zien? Vriendinnetje ontmoeten in de meest geschikte wijk die Seoul jullie te bieden heeft. De studie die zijn mooie kanten heeft (business-plan enzo), en de casino's, wie wil dat ook al niet? Ik ben wel meer van de one-armed bandit, maar toch....
    Blijf werken/genieten en blijf ons verrassen!

Groetjes, Thijs

• 24 September 2014 - 09:44

Anita:

Hallo tom het was weer leuk om te lezen .dat ,het met de studie ook goed gaat .hellemaal topy .hier en daar wat zwaar maar dat hoord erbij .het gaat niet allemaal van zelf .maar je hebt tot nu toe toch nog genoeg tijd om leuke dingen te doen .volgens mij is het wel genieten daar .en dat kun je wel aan je over laten .??? Gelijk heb je tom ga zo door het komt hellemaal goed knuffel anita dooooooooooog

• 25 September 2014 - 12:56

Elly Walraven:

Ha Tommy....Ben der weer ff veuer gaon zitte!Tjonge jonge....waat weer ein verhaol. As se strakkes teruek best mos se mer eine oetgeaver in de erm numme om t oet te geave, t wurdj ein heal bookwerk zoa.
    Sjaon te lease waat se edere weak dues. Veuel aafwisseling auch! En op de foto's te zeen auch prachtig wear! Doot dien best en ammuseer dich....!!!